چگونه هوشمندتر می شویم؟

اگرچه بسیاری از مردم معتقدند که هوش فقط به کسانی که ضریب هوشی بالایی دارند محدود می شود اما تعدادی روش بالقوه برای تقویت توانایی های شناختی و تأثیرگذاری بیشتر در کارهای مختلف شغلی و شخصی وجود دارد.
با انگیزه و عزم کافی، هر کسی می تواند توانایی های ذهنی خود را گسترش داده و هوشمندتر شود. ادغام عادات جدید در برنامه روزمره و ایجاد تحریک مناسب می تواند به سرعت عقل شما را تیز کرده و باعث شود هر روز چالش های جدید را تحریک کنید.
سلامت مغز یک کلید مهم در سلامت کامل جسمی است. لیست زیر شامل بهترین فعالیتهای جذاب مغز در زندگی روزمره است.

دعوت از تازگی
برای ایجاد مسیرهای عصبی جدید و تقویت مغز، برای افراد بسیار مهم است که تجارب و اطلاعات جدید را به طور مداوم در زندگی خود بگنجانند. در ابتدا، ممکن است این لحظات احساس بی فایده ای کنند اما در نهایت، خواهید دید که به تنهایی منتظر لحظات آرام هستید.

1. از مکان های جدید دیدن کنید
چه این به معنای تحصیل در کافی شاپ جدید باشد، چه مسیر دیگری را برای کار انتخاب کنید و چه به یک کشور دیگر سفر کنید. جابجایی برای مغز مفید است. 
اگرچه این کار ساده به نظر می رسد  اما مردم از راحتی عادت لذت می برند. ما دوست داریم همیشه بدانیم که چه انتظاری داریم. هنگامی که به کشوری جدید سفر می کنید، زبان عجیب است، آداب و رسوم نا آشنا هستند و فرهنگ ریتم جدید و عجیبی از زندگی را ارائه می دهد. سازگاری با این عناصر جدید، مغز را مجبور به مقابله با چالش های جدید و غیرمنتظره می کند.

یادگیری نحوه برقراری ارتباط از طریق مانع زبانی، مغز را مجبور می کند تا روش های خلاقانه ای برای ابراز نیازها و احساسات ایجاد کند. گوش دادن به موسیقی جدید، امتحان غذاهای جدید و گشت و گذار در خیابان های خارجی همگی برای به چالش کشیدن توانایی مغز شما در انطباق با شرایط جدید کار می کنند.

 

چگونه باهوشتر شویم

 

2.  ادامه تحصیل دهید
آموزش بزرگسالان یکی از بهترین سرمایه گذاری های زمان ، پول و انرژی است که می توانید انجام دهید. در حالی که تحصیلات در تمام دوران کودکی و نوجوانی ارزشمند است، بزرگسالان اغلب توانایی خود را در یادگیری مفاهیم و مهارت های جدید دست کم می گیرند.
خود را برای شرکت در یک کلاس به چالش بکشید. انتخاب داوطلبانه ادامه تحصیل فرصتی مناسب برای ایجاد ارتباطات جدید و همچنین ایجاد هوش بالاتر برای مغز شما فراهم می کند.

3. اخبار را بخوانید و تماشا کنید
این فعالیتی است که ضمن پرورش امواج سالم مغز، ظاهر عادت را حفظ می کند. اختصاص هر روز صبح یا عصر نیم ساعت برای خواندن روزنامه یا تماشای اخبار به فعالیت مغز شما کمک می کند.
هضم اطلاعات جدید یک عادت روزانه خوب است. این اخبار موضوعات جالبی را برای بررسی معرفی می کند و با اطلاعات جدید مغز شما را خسته می کند.

4. مطالعه کنید
خواندن اساسی ترین راه برای تسهیل فعالیت مغز است اما اغلب برخی از متنوع ترین فرصت ها برای کشش ظرفیت مغز را ارائه می دهد.
خواندن با معرفی واژگان جدید، ارائه نمونه هایی از استفاده صحیح از دستور زبان و نشان دادن ظرافت یک جمله کاملاً خوب، کمک عملی می کند . با این حال، این تنها نیمی از جادوی خواندن است.
خواه داستان، ادبیات تاریخی یا شعر را انتخاب کنید، خواندن فرصتی را برای خواننده ایجاد می کند تا بتواند ارتباط بزرگی بین ادبیات و زندگی واقعی ایجاد کند. از این طریق، خواندن یک روش جایگزین برای سفر مغز شما به یک مکان جدید است.
همانطور که تخیل شما برای ایجاد افراد، مکان ها و تجربیات ملموس از کلمات موجود در صفحه کار می کند ، مغز شما برای درک همه اطلاعات جدید در حال چرخش است.

5.  انجام کار به روشهای جدید
محل کار بوم تجربه های جدید است. صرف نظر از نوع شغل شما، در یک زمان یا هر کس فرصتی برای تفکر خارج از چارچوب، حل مسئله به روشی خلاقانه و کمک به ایده های تازه به تیم ارائه می دهد.
به جای استرس بر روی هر مشکل جدید، مهم است که آرام باشید و شروع به تصور گزینه های دیگری برای رسیدن به یک هدف نهایی کنید.
خودتان را به چالش بکشید
مانند یک وزنه بردار که عضلات را توسعه می دهد  فرد باید مغز را روزانه ورزش دهد و آن را فراتر از توانایی های فعلی خود تحت فشار قرار دهد. همانطور که آلبرت انیشتین یک بار گفت،
"نباید اهدافی را دنبال کرد که به راحتی حاصل شوند. فرد باید غریزه ای برای آنچه که به سختی می تواند با بزرگترین تلاش خود به دست آورد، ایجاد کند. "
این نقل قول شامل آنچه در مورد مغز باور دارم می باشد. با تمرکز و کشش کافی، مغز می تواند افراد را غافلگیر کند.
دست کم گرفتن، شما را از موفقیت باز می دارد. وقتی مردم باور به توانایی های خود را شروع می کنند، غالباً فراتر از حد ممکن فکر می کنند.

 

باهوشتر شدن

 

6.  استفاده نکردن از فناوری برای شکل دادن به مغز
فناوری برای دنیای مدرن شگفتی ایجاد می کند ، اما از برخی جهات ، وابستگی تکنولوژیکی توانایی مغز را برای حل مسئله، سازگاری با محیط های جدید و منبع قابل اطمینان برای کارهای عملی مانند ریاضیات ساده و فعالیت مغز را متوقف می کند.
بدون GPS به یک سفر بروید. چند مسئله جبر را بدون ماشین حساب حل کنید. 

7. پرورش خلاقیت
نقاشی با انگشت در پیش دبستانی نه تنها یک فعالیت سرگرم کننده بود. این کمک می کند تا ذهن را به سمت امکانات جدید و راه های حل مشکلات باز کنید. یک ذهنیت هنری فرصت های جدیدی را برای یافتن راه حل های جدید، الهام تازه و اعتماد به نفس مسالمت آمیز ایجاد می کند.
ترکیبی از این عناصر در هر دو محیط شخصی و حرفه ای به افراد عادی اجازه می دهد تا با تبدیل شدن به یک متفکر نوآور و یک رهبر مبتکر بدرخشند. روش هایی را برای ادغام خلاقیت در کار کسل کننده روزمره پیدا کنید.

8.  طراحی کنید
برای درک مزایای طراحی که فعالیت مغز را به روشی منحصر به فرد پرورش می دهد ، نیازی نیست که یک هنرمند باشید. علاوه بر پرورش هماهنگی اساسی چشم و دست، سیناپس ها را به انتقال دهنده های عصبی می فرستد تا به شما کمک کند تا خاطرات شما را به طور دائمی و زنده ذخیره کند.
از نقاشی روی یک تکه کاغذ گرفته تا پرتره های ذغالی، طراحی یک فعالیت سالم مغز برای همه است.

9. یک ساز بزنید
یادگیری نواختن ساز نیز مزایای برجسته ای برای مغز دارد. هماهنگی چشم ، حافظه ، تمرکز و مهارت های ریاضی همه از طریق نواختن ساز بهبود می یابد. در حالی که یادگیری برخی از آنها بیشتر از بقیه چالش برانگیز است ، هر ابزاری عملکرد شناختی افزایش یافته و را بهبود می بخشد.
از آموزش انگشتان خود تا تسلط بر گذرگاههای پیچیده موسیقی روی پیانو گرفته تا شمردن ضربات در یک اندازه گیری موسیقی ، سازها مناطق مختلف مغز را مجبور به همکاری با یکدیگر برای ایجاد موسیقی می کنند.

10. بنویسید
نوشتن مانند خواندن، رشد واژگان ، مهارت های دستور زبان و استفاده از نحو مناسب را تشویق می کند. نوشتن به مغز کمک می کند تا اطلاعات را به طور موثرتری ذخیره کند و مهارت های بهتر حافظه را پرورش می دهد. مطالعات نشان می دهد دانش آموزانی که به طور مرتب در طول کلاس های دانشگاه یادداشت های دستی می نویسند، در آزمون ها نمره بهتری می گیرند. 
نوشتن فرد را مجبور می کند تا به خاطرات، تجربیات و گفتگوی داخلی خود توجه کند - ترکیبی که عملکرد مغز را به طور کلی افزایش می دهد.

11. نقش آفرینی
خود را به جای شخص دیگری بگذارید و مغز شما شروع به چرخیدن مجدد می کند تا به شما کمک کند مانند یک شخص دیگر فکر کنید.
برای کسانی که برای شکل گیری ایده های خلاقانه تلاش می کنند ، نقش آفرینی می تواند به چرخش در مغز کمک کند تا به توسعه راه حل های منحصر به فرد برای مشکلات سخت کمک کند.

کار با دیگران

اگرچه هوش منطقی مهم است، اما هوش هیجانی به همان اندازه در موفقیت کلی نقش اساسی دارد. تعامل با دیگران به افراد کمک می کند تا فراتر از تفکر محدود خود گسترش یافته، ایده های جدیدی کسب کنند و از منظر دیگری مسائل را ببینند.

12.  آموزش و به اشتراک گذاشتن اطلاعات با دیگران
خواه این کار به صورت مجازی حاصل شود یا به صورت حضوری ، همکاران و همسالان خود را دنبال کنید تا تجربه و خرد خود را به اشتراک بگذارند. چهره های تازه و ایده های جدید الهام بخش هستند و یک فضای یادگیری تقویت شده برای مغز ایجاد می کنند.
با ایجاد یک شبکه برای به اشتراک گذاری ایده ها ، مغز شما شروع به توسعه یک شبکه جدید برای تدوین و اجرای مفاهیم ابتکاری می کند.

 

هوش بیشتر

 

13. با افراد جالب صحبت کنید
هیچ دو نفر تجربه زندگی یکسانی ندارند. هر کس اطلاعات را به طور منحصر به فرد تفسیر می کند ، خاطرات را به طرز متفاوتی ذخیره می کند و زندگی روزمره را با شعله ور شدن فکری خود هضم می کند. این باعث می شود همکاری برای سلامت مغز ضروری باشد.
اگرچه همه ما تمایل داریم فکر کنیم که روش ما بهترین روش است اما دستیابی به دیدگاه از شخص دیگر به مغز ما کمک می کند تا راه حل های جدید و تکنیک های جدیدی را برای هر دو مسئله شخصی و حرفه ای در نظر بگیرد.
تمرکز این مکالمه بر اساس دین، امور مالی، سیاست یا رژیم غذایی باشد ، مردم باید شنونده خوبی باشند. ساکت کردن افکار خود در حالی که طرف مقابل صحبت می کند اغلب چالش برانگیز است  اما مغز برای قوی ماندن به نظم و انضباط نیاز دارد.

14. در محیط تیمی کار کنید
محیط های همکاری برای افزایش فعالیت مغز ضروری است. برخی از افرادی که از کار مستقل لذت می برند از لحظه ای مجبور می شوند که در یک محل کار متمرکز بر تیم شرکت کنند ، وحشت دارند. با این حال ، این افراد مستقل بسیار باهوش هستند و می توانند از کمی کار تیمی بیشترین سود را ببرند.
کتاب نویسنده استیو جانسون ، از آنجا که ایده های خوب از آن ناشی می شود ، بر مزایای همکاری با همسالان و همکاران برای توسعه ایده های اصلی و استراتژی های موثر برای اجرای آنها تمرکز دارد. محل کار مدرن همچنان به سمت این رویکرد تیم محور حرکت می کند.

پرورش سلامت جسمی
بدن از مغز تغذیه می کند و نگه داشتن خود در شرایط بدنی در بدن برای سوخت رسانی کافی و عملکرد مغز بسیار مهم است. کمبود انگیزه ، خستگی ذهنی و عدم الهام به طور معمول به ورزش ، رژیم غذایی و تمرکز ضعیف مربوط می شود.

15. ورزش کنید
مطالعات به طور مداوم نشان می دهد افرادی که به طور منظم ورزش می کنند نمره IQ بالاتری دارند. علاوه بر حفظ بدن قوی ، افرادی که به طور منظم ورزش می کنند در واقع رشد سلول های مغزی را تحریک می کنند. فرآیندی به نام نوروژنز در حین انجام تمرینات سخت رخ می دهد که تولید انتقال دهنده های عصبی را افزایش می دهد. با عوارض جانبی مانند افزایش دوپامین ، افراد فعال، استرس کمتر ، تمرکز بهتر و انرژی بیشتری دارند.
مطالعات متعدد نشان داده است که کودکان فعال معمولاً در مدرسه بهتر عمل می کنند و بعد از فارغ التحصیلی دبیرستان شانس بیشتری برای ادامه تحصیل دارند. اگرچه انجام فعالیت های ورزشی در آن زمان احساس خستگی می کند ، اما مزایای کلی فعالیت بدنی شدید برای آینده شما بسیار مفید است.
این که آیا یافتن چیزی است که در آن مهارت دارید ، مانند بسکتبال ، دویدن یا وزنه برداری یا هر روز امتحان چیز جدید ، حفظ یک روال ورزشی برای سلامتی مطلوب مغز مهم است.

16. مراقبه کنید
کنترل و آرامش مغز به اندازه تقویت فعالیت از طریق ابزار و پازل قدرتمند است. پزشکان چندین سال است که در حال مطالعه اثرات میانجیگری بر روی مغز هستند و نتایج قابل توجه است.
مراقبه متعالی نتایج چشمگیری برای مغز به همراه دارد. افرادی که با ترس ، اضطراب ، افسردگی و سایر بیماری های ذهنی دست و پنجه نرم می کنند، برای آرام کردن خود و ایجاد تمرکز قوی تر، باید مراقبه را انجام دهند.

17. رژیم غذایی مغذی داشته باشید
کودکان و بزرگسالان علاقه مند به تقویت فعالیت مغزی باید با تغییر رژیم غذایی خود شروع کنند. تحقیقات انجام شده از دانشگاه بریستول انگلیس به ارتباط قوی بین رژیم غذایی ناسالم و نمره ضریب هوشی پایین در کودکان اشاره دارد. برای شروع معکوس کردن تمایلات ناسالم ، سعی کنید چربی های اضافی ، قند و فست فودها را قطع کرده و سبزیجات ، میوه و گوشت های بدون چربی را اضافه کنید.
همچنین تعدادی نوشیدنی غیرمعمول وجود دارد که به عملکرد مغز کمک می کنند. چای سبز ماتچا ، شکلات داغ کاکائو خام و چای جینکو بیلوبا همگی مزایای مغز را نشان می دهند. برخی دانشمندان ادعا می کنند جینکو بیلوبا به پمپاژ خون بیشتر به مغز و بهبود گردش خون کمک می کند.

ایجاد برنامه های روزمره برای ارتقا فعالیت سالم مغز نیاز به توصیه یک متخصص مغز و اعصاب ندارد. در حالی که مطالعات زیادی شواهد قانع کننده ای ارائه می دهند ، افزایش فعالیت مغز را می توان با چند مرحله اساسی انجام داد.
در مورد وقت و انرژی خود تامل داشته باشید تا کار خود را برای داشتن یک زندگی هوشمندانه و با رضایت بیشتر آغاز کنید.

 

برای مطالعه مقالات بیشتر با ما در سایت عزت خواه دات کام همراه باشید

 

ما انسان ها همواره در ذهن خود به آینده روشن و البته غیر قابل پیش بینی فکر می کنیم. چه اقدامی را باید انجام دهیم که در آینده نزدیک موفق شویم؟ چطور می توان پیش بینی کرد ؟
هنگامی که حسین عزت خواه مدرس موفقیت و کارآفرین در سال 2015 به عنوان بهترین فروشنده محصولات خود در وبسایت آمازون تبدیل شد، هیچ گاه نمی توانست وضعیت فعلی خود را پیش بینی کند. اما با تلاش های شبانه روزی و آزمون و خطاهای بسیار زیاد توانست به کسب درآمد فوق العاده در وبسایت آمازون بپردازد. اما او همزمان برای فارسی زبانان برای اولین بار نحوه کسب درآمد دلاری از آمازون را آموزش می دهد. این آموزش در دوره آربی گردآوری شده که البته همواره آپدیت می شود. ما فارسی زبانان نیز می توانیم هم اکنون آینده روشن و البته نزدیک خود را با بیزنس آمازون بسازیم. جهت مشاوره رایگان با تیم پشتیبانی مجرب و متخصص سایت عزت خواه دات کام (آموزش رایگان فروش در آمازون) می توانید از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9  الی 17 با دفتر پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.