روانشناسی ورزشی


در فینال NBA 1998 و تنها 18 ثانیه مانده، مایکل جوردن توپ را از حریف خود ربود و در آخرین بازی خود با شیکاگو بولز برای پیروزی در سبد قرار داد.
این لحظه حساس یکی از بزرگترین لحظات تاریخ ورزش باقی خواهد ماند. اما آنچه غیر از جنبه بصری، بسیار چشمگیر بود، اتفاقاتی بود که در خارج از زمین بازی رخ می داد - دقیق تر آنچه در ذهن بازیکن اتفاق می افتاد.


مثبت اندیشی چیست؟


ترغیب به خود هر آنچه را که به خود می گویید ، خواه در ذهن باشد یا با صدای بلند. اینها می توانند عبارتهای مثبتی مانند "من می توانم این کار را انجام دهم" یا "من برنده خواهم شد" یا عبارات منفی مانند "من همیشه اشتباه می کنم" یا "من شکست خواهم خورد" هستند.

گفتار خود ترغیب به اندازه کافی طبیعی است، اما نادیده گرفتن تأثیرات آن می تواند به عملکرد شما آسیب برساند. تسلط بر تفکر مثبت در حال حاضر قسمت بزرگی از دنیای ورزش است. چرا ورزشکاران مشهوری مانند مایکل جوردن، تام بردی و تایگر وودز با روانشناسان ورزشی و مربیان ذهنی همکاری می کنند تا مغزشان را آموزش دهند تا بهتر به استرس واکنش نشان دهند؟ زیرا آنها می دانند که یک بازی عمدتا به لطف ذهن، برنده می شود و اگر افکار منفی یک ورزشکار بر عملکرد او در زمین تأثیر می گذارد، چرا تأثیر حرفه ای شما نباید یکسان باشد ؟

 

پیشنهاد ویژه : ویدیوهای رایگان ارز دیجیتال

 

 

افکار مثبت

 


افکار منفی چه تاثیری روی شما دارند؟


1. آنها می توانند احساس افسردگی در شما ایجاد کنند


درمانگران می دانند که یکی از اصلی ترین مواردی که باید در بیمار بالقوه افسرده جستجو شود وجود این افکار منفی است. در حقیقت، پرستار Jaclene Zauszniewski یک پرسشنامه هشت موضوعی برای متخصصان مراقبت های بهداشتی تهیه کرده است تا تشخیص دهد آیا فردی احتمالاً افسردگی بالینی را گزارش می کند یا خیر. یکی از شاخص های اصلی افسردگی؟ افکار منفی بیش از حد است.


2. آنها می توانند شما را مضطرب کنند


مطالعه کودکان بین سنین 8 و 18 سال نشان داد که افکار منفی در میان شاخص اضطراب بود. مطالعه دیگری بر روی مشاوران جوان نشان داد که بین افکار منفی و میزان اضطراب زیاد همبستگی وجود دارد، افکار مثبت با کاهش سطح اضطراب و عملکرد بهتر مصاحبه ارتباط دارند.


3. آنها می توانند باعث شکست شما شوند


در یک مطالعه تنیس، محققان 24 بازیکن تنیس را در مسابقات تورنمنت مشاهده کردند و سخنرانی ها، حرکات و امتیازات آنها را ثبت کردند. پس از آن، بازیکنان همچنین در مورد افکاری که در طول بازی داشته اند صحبت کردند. این محققان دریافتند که افکار منفی با ضرر همراه است و تنیسورهایی که فکر می کنند افکارشان مثبت است امتیاز بیشتری کسب می کنند.

علاوه بر این، یک مطالعه از کشتی گیران حرفه ای که در تیم های کشتی کانادا برای حضور در مکان های مختلف رقابت می کنند، نشان داد که ورزشکارانی که در مرحله مقدماتی قرار گرفتند، یک ساعت قبل از مسابقه در مقایسه با کسانی که این رقابت ها را انجام نمی دادند، فکر منفی کمتری داشتند. بنابراین، اگر افکار منفی نامطلوب هستند، از طرف دیگر، افکار مثبت مفید هستند؟ بیایید ببینیم علم چه چیزی برای گفتن دارد.

 

ویدئو پیشنهادی : ترک عادت های بد زندگی


قدرت افکار مثبت


در حالی که افکار منفی با افسردگی، استرس و شکست ارتباط دارند، افکار مثبت با بهبود عملکرد و خلق و خو همراه هستند و گرچه به نظر می رسد "خوب با خود صحبت کردن" عجیب به نظر برسد، اما تحقیقات علمی ممکن است نظر شما را با شواهدی برای حمایت از آن تغییر دهد.


1. آنها می توانند سلامتی شما را بهبود ببخشند


مطالعه کودکان مدرسه ابتدایی نشان داده است که افکار مثبت با عزت نفس بالا در ارتباط بودند. یک مطالعه دانمارکی همچنین نشان داد که بیماران قلبی که مثبت فکر می کردند احتمالاً پنج سال بعد هنوز زنده هستند که می تواند با این واقعیت توضیح داده شود که بیماران خوش بین احتمال بیشتری برای انجام این کار دارند.

اگر عادت دارید بارها و بارها به خود بگویید: "من بی لیاقت هستم" یا "از کارم اخراج می شوم"، این منجر به احساس بی ارزشی می شود که بر وضعیت ذهنی و کارایی شما تأثیر می گذارد . همانطور که قبلاً دیدید، افکار منفی می توانند منجر به افسردگی شوند. و در محل کار، افسردگی حدود 44 میلیارد دلار در سال برای از دست دادن بهره وری هزینه دارد .

افکار خود را مثبت بگویید، مثلاً به خود بگویید: "شما می خواهید پیشرفت کنید" و "به جایی که با سال گذشته مقایسه می شوید نگاه کنید" تا دید خوش بینانه تری به شما بدهد و در نتیجه شما را برای یافتن فرصت های پیشرفت ترغیب کند.


2. آنها می توانند کارایی شما را افزایش دهند


در مروری بر موضوع مثبت اندیشی و تصویر ذهنی، محققان دانشگاه آریزونا پیشنهاد کردند که مدیریت فکر سازنده، که شامل افکار مثبت است، می تواند اثر بخشی کارمندان و شرکت را بهبود بخشد.

در یک مطالعه روی واترپلو، دو آزمایش امکان آزمایش انواع مختلف گفتار درونی بسیار خاص را فراهم کرد: آموزنده و انگیزشی. در آزمایش اول، شرکت کنندگان وظیفه دقیق پرتاب توپ به سمت هدف را انجام دادند، در حالی که در آزمایش دوم، کار پرتاب توپ را تا آنجا که ممکن بود انجام دادند. محققان دریافتند، در صورت نیاز به دقت، تفکر آموزنده ("آرنج به سمت بالا" و "دست به دنبال توپ") بیشتر مفید است. اما وقتی نوبت به قدرت رسید، تفکر انگیزشی ("من می توانم این کار را انجام دهم") بهترین عملکرد را داشت.

بنابراین اگر هنگام طرح ایده به سرمایه گذاران بالقوه عصبی هستید، عباراتی مانند "یک نفس عمیق بکشید" و "استدلال هایی را که آزمایش کرده اید به خاطر بسپارید" نمونه هایی از تفکر بصیرت است که به شما کمک می کند تا بهترین عملکرد خود را بدست آورید. اما اگر کاری را انجام می دهید که نیاز به تفکر زیادی ندارد، مانند سازماندهی پرونده ها یا وارد کردن داده ها، تنها کاری که باید انجام دهید این است که بگویید "من می توانم این کار را انجام دهم".


3. آنها می توانند به شما در یافتن شغل کمک کنند


مطالعه بر روی مدیران بیکار انجام شد. دو گروه تشکیل شد. اولی برای از بین بردن افکار منفی آموزش دیدند ، در حالی که گروه کنترل هیچ آموزشی ندیدند. نه ماه بعد، 50٪ از کسانی که برای مثبت اندیشی آموزش دیده اند شغل پیدا کرده اند، در حالی که تنها 1٪ از گروه کنترل موفق شدند.
مثبت اندیشی می تواند به تقویت اعتماد به نفس شما کمک کند و به شما انگیزه بیشتری بدهد تا بتوانید کار رویایی خود را انجام دهید.

 

مقاله پیشنهادی : مدیریت مخارج زندگی

 

مثبت اندیشی

 


چگونه افکار منفی را در محل کار از بین ببریم؟


اکنون که دیدید خودگفتاری منفی چقدر می تواند بد باشد، بیایید نگاهی به چند استراتژی بیندازیم که می توانید برای حل این مشکل در محل کار استفاده کنید.


1. احساس برخی از اضطراب ها امری طبیعی است


اگر شما قبل از یک جلسه تیمی استرس دارید و قلبتان تند می زند، به جای ناراحتی بیشتر، درک کنید که چیزی که احساس می کنید طبیعی است.

مطالعه ای نشان شده است که کسانی که اضطراب قبل از رقابت را امری طبیعی برداشت نمودند افکار کمتری نسبت به دیگران داشتند و موفق تر عمل نمودند. محققان این مطالعه نتیجه گرفتند که تشخیص اضطراب قبل از مسابقه به عنوان یک پاسخ طبیعی به یک موقعیت استرس زا ممکن است مفید باشد.

بنابراین دفعه بعدی که از اتاق کنفرانس عبور کردید، نفس عمیق بکشید، اضطراب خود را درک کنید، آن را بپذیرید، مطمئنا سخنرانی شما درخشان خواهد بود.


2. افکار منفی خود را به چالش بکشید


در رفتار درمانی شناختی، یکی از تکنیک هایی که به بیماران کمک می کند اضطراب خود را کاهش دهند این است که فوراً یک فکر منفی را زیر سوال ببرند .

به عنوان مثال، اگر می خواهید به مصاحبه شغلی بروید و فکر منفی خودکار مانند این را دارید: "من شرایط لازم را ندارم"، وضعیت را برگردانید و از خود بپرسید ، "چرا فکرمی کنم که شرایط لازم را ندارم؟ "

اگر افکار منفی خود را زیر سوال ببرید، خواهید فهمید که بسیاری از آنها غیر منطقی یا غلط هستند و به راحتی آنها را از بین خواهید برد.


3. با خود به عنوان بهترین دوست خود صحبت کنید


جالب اینجاست که ما هرگز به کسی نخواهیم گفت که همه آن چیزهای ظالمانه ای را که هنوز با خودمان می گوییم دوست داریم. بنابراین، یک تاکتیک مفید برای از بین بردن افکار منفی این است که با یکدیگر صحبت کنید همانطور که با بهترین دوست خود صحبت می کنید.
با دوستان مثبت فکر کنید

اگر این مسئله برای شما دشوار است، سعی کنید با خود با سوم شخص صحبت کنید، ممکن است کمک کند. لبرون جیمز وقتی به شهرت رسید که در مصاحبه ای با ESPN تصمیم خود را برای پیوستن به میامی هیت اعلام کرد و گفت: "من می خواستم آنچه را که برای لبرون جیمز بهترین بود انجام دهم و کاری را که او را خوشحال می کند انجام دهم."

اتان کروس، روانشناس، که این مصاحبه جالب را تماشا می کرد، تصمیم گرفت در هفت مطالعه نحوه استفاده لبران جیمز از "خودگردانی" را تجزیه و تحلیل کند. وی دریافت که صحبت کردن در مورد شخص سوم در واقع می تواند توانایی شما را در تنظیم افکار و احساسات بهبود بخشد و وقتی نوبت به استفاده از آن در یک رویداد تحریک کننده اضطراب می رسد، می تواند به شما کمک کند تا آن را کمتر ترسناک ببینید.

اگرچه ممکن است صحبت با خود به عنوان سوم شخص عجیب باشد اما استفاده از فاصله گرفتن از خود می تواند به شما کمک کند تا نسبت به خود گذشت بیشتری داشته باشید.


4. چگونه می توان با ورزش تفکر خود را مثبت کرد


گاهی اوقات خلاص شدن از شر یک عادت بد کافی نیست. باید عادت خوبی جایگزین آن شود. بنابراین در اینجا نحوه از بین بردن افکار منفی آورده شده است: اگر عادت دارید با خود صحبت نامطلوبی داشته باشید، افکار مثبت را جایگزین افکار منفی کنید. آنها را مرتباً تمرین کنید تا اینکه مثبت اندیشی به عادت جدید شما تبدیل شود.

اگر وظیفه ای که در شرف انجام آن هستید به دقت خاصی از جمله دستکاری اعداد برای پیش بینی آماری احتیاج دارد، ممکن است به یک فکر آموزنده نیاز داشته باشید. با این حال، اگر وظیفه ای که در شرف انجام آن هستید به قدرت بدنی مانند انتقال موجودی کالا به فروشگاه نیاز دارد، تفکر انگیزشی احتمالاً بسیار بهتر کار خواهد کرد.

در هر صورت، حذف افکار منفی خودکار و جایگزینی آنها با افکار مثبت، باید شما را بر وظیفه مورد نظر متمرکز کند.

 

 

غلبه بر افکار منفی


افکار خود را درک وکنترل کنید


حتی اگر استرس حاصل از به ثمر رساندن گل پیروزی را ندارید، می توانید از روانشناسی ورزشی ورزشکاران حرفه ای الهام بگیرید و افکار خود را مثبت کنید تا به پیروزی های بزرگ شغلی دست پیدا کنید و شاید شغل رویاهای خود را بدست آورید .

افکار شما اعمال شما را دیکته می کند. علم آن را بارها و بارها نشان داده است. برای این، مهم است که شما افکار خود را درک و کنترل کنید. به طور خلاصه، چهار روش برای انجام این کار وجود دارد:

  1. اضطراب را به عنوان یک پاسخ طبیعی به یک موقعیت استرس زا بشناسید.
  2. افکار منفی خود را به چالش بکشید.
  3. با خودتان صحبت کنید همانطور که با بهترین دوست خود صحبت می کنید.
  4. عادت کنید که به صورت مثبت صحبت کنید.

اگر می بینید که در طول روز خود هنوز فکرهای منفی دارید، هدف این نیست که افکار منفی را به طور کامل از ذهن خود حذف کنید، بلکه غلبه افکار مثبت بر افکار منفی شما هدف است.

محقق باربارا فردریکسون در کتاب Positivity می نویسد : 
"مثبت بودن فقط محتوای ذهن شما را تغییر نمی دهد بلکه افکار بد را با افکار خوب عوض می کند و دامنه احتمالات را گسترش می دهد و باید کارهای زیادی برای ما انجام دهد تا احساس خوبی داشته باشیم و به آن فکر کنیم.


آیا تا به حال به دنبال آموزشی بودید که زندگی و کسب و کار را در کنار هم با موفقیت و رضایت پیش ببرید؟ دوره ای که در ابتدا ساخت لایف استایل، اصلاح باورهای نادرست و ساخت نگرش درست بیزینس را به شما آموزش دهد و سپس شما را برای ورود به عرصه ی جهانی بیزینس آنلاین آمازون آماده کند. با دوره پاراسل زندگی ابتدا می توانید لایف استایل و باورهای درست را بسازید و سپس با دوره آربی فروشندگی در وبسایت بزرگ آمازون را تجربه کنید و رسیدن به این دو هدف مهم با هم، در دوره متخصص فروش در آمازون به شما ارائه می شود.