گاهی اوقات شاید افراد احساس کنند که نمیتوانند به اهداف خواستههای خود در زندگی دست یابند. این افراد دقیقاً در نقطهای هستند که نمیدانند باید چه کار کنند و راه مواجهه با اتلاف وقت را نمیدانند. یکی از اولین کارهایی که این افراد باید انجام دهند شناسایی مواردی است که زمان آنها را تلف میکند. یعنی کارهایی که در مسیر موفقیت در سر راه آنها قرار میگیرند و اجازه پیشروی در این مسیر و رسیدن به اهداف خود را به آنها نمیدهند. همه ما گاه خود را درگیر کارهایی می کنمی که ما را به هدف اصلی در زندگی نمیرسانند. نکتهای که همه باید بدانند این است که تک تک لحظات روز ارزشمند هستند و اگر به دنبال توسعه کسب و کار خود هستید، حقیقتاً هیچ زمانی برای تلف کردن ندارید. همه ما به دنبال دستیابی به موفقیت در زندگی هستیم، اما در عین حال باید بداینم که چگونه ساعتهای روز خود را سپری کنیم تا بتوانیم بیشترین بهره را از ساعتهای روز خود ببریم. در این مقاله، قصد داریم شما را با 6 نکته برای جلوگیری از اتلاف وقت آشنا کنیم.
پشنهاد ویژه : مقایسه کارافرین و کارمند
1-خود را غرق در فضای مجازی نکنید
امروزه با توجه به گسترش شبکههای اجتماعی، افراد زمان زیادی را صرف تماشای محتوای این رسانهها میکنند. در نتیجه بدون این که خودشان متوجه باشند، زمان زیادی را هدر میدهند. بنابراین یکی از راههای جلوگیری از اتلاف وقت این است که زمان مشخص و محدودی را برای نگاه کردن به آنها در نظر بگیرید یا با خودتان شرط بگذارید که بعد از پایان کار خود به سراغ آنها بروید.
2- برای هر روز خود برنامه ریزی داشته باشید
افراد موفق همیشه یک هدف مشخص دارند و برای دست یابی به هر آنچه در همان روز میخواهند، یک برنامه ریزی دقیق نیز دارند. بهتر است اهداف خود را هر روز یادداشت کنید، اما تنها 2 یا 3 اولویت اول را بنویسید، نه تمام کارهایی که میخواهید در طول روز انجام دهید. مهمترین اولویتهای خود را یادداشت کنید و بعد از آن هر کدام از این کارهای بزرگ را به کارهای کوچکتر تقسیم کنید. در این صورت خواهید دید که تمامی آنها انجام شدهاند.
3-هیچ کاری را از روی احساسات انجام ندهید
اگر به دنبال این هستید که یک زندگی واقعاً موفق داشته باشید، باید تمرکز خود را به اموری معطوف کنید که زندگی شما را دقیقاً به همان سو میبرند. افراد کارآمد هیچ وقت زمان خود را روی مسائل احساسی تلف نمیکنند. پیش از این که فعالیتهای برنامه ریزی شده خود را انجام دهید، اطمینان یابید که این اقدامات به زندگی شما یک جنبه مثبت اضافه میکنند. اگر باور دارید که چنین کاری نمیکنند، باید به اقدامات بی فایده نه بگویید. همچنین خودتان را ملزم نکنید که بلافاصله بعد از این که کاری از شما خواسته شد، پاسخ آن درخواست را بدهید. قبل از این که به درخواستی پاسخ مثبت بدهید، فکر کنید و بدانید که گاهی اشکالی ندارد که به درخواستها جواب منفی بدهید.
4-تمرکز خود را به اموری که تحت کنترل شما نیست معطوف نکنید
افراد موفق میدانند که نگران بودن نمیتواند هیچ تأثیر مثبتی بر زندگی آنها ندارد، به خصوص اگر نتوانند کاری برای تغییر وضعیت موجود انجام دهند. نگران بودن صرفاً باعث میشود آنها تمرکز لازم برای فکر کردن درباره مشکل موجود را از دست بدهند و وقت خود را از دست بدهند.
5-خود را درگیر افراد بدبین نکنید
به گفته پژوهشگران، شما از نظر اخلاقی و رفتاری، میانگین 5 نفر از کسانی هستید که بیشترین وقت خود را با آنها گذارنده اید. بنابراین اگر میخواهید در زمینه کاری خود بهترین باشید، باید اطراف خود را با بهترینها احاطه کنید. از آنجا که این افراد در زندگی خود کمبود عزت نفس میکنند، بنابراین سعی میکنند افراد مثبت اندیش را نیز از هدف خود دور کنند. پس از معاشرت و گذراندن وقت با این افراد خودداری کنید.
6- تمرکز خود را روی اشتباههای گذشته قرار ندهید
هر کسی در زندگی خود مرتکب اشتباه میشود. کلید موفقیت در زندگی این است که یک اشتباه را دوبار مرتکب نشوید. از اشتباههای خود درس بگیرید و از طریق آنها رشد کنید و به یک انسان بهتر تبدیل شوید. بنابراین زمانی که کاری را به اشتباه انجام میدهید، به این فکر کنید که این اشتباه توسط شما اتفاق افتاده است و شما دیگر نمیتوانید به گذشته برگردید. روی نکتهای که از آن اشتباه آموختهاید تمرکز کنید و به یک استراتزی برای استفاده مثبت از این اشتباه برای حرکت به سمت جلو دست پیدا کنید.
در این مقاله روش هایی که به شما معرفی کردیم که به کارگیری آنها استفاده مفید از زمان را برای شما به همراه خواهد داشت. داشتن یک زندگی پربازده برابر است با برخورداری از یک زندگی شاد. به علاوه هر چه راندمان بالاتری داشته باشید، با سرعت بالاتری می توانید در کار خود پیشرفت کنید. همچنین سطح یادگیری و فعالیت شما از دیگران نیز بیشتر خواهد بود. زمانی که صحبت از بهره وری می شود، منظور موثر بودن است. چرا که واژه بهره وری در حقیقت به این معنا نیست که شما کار درست را انجام داده اید. بهره وری تنها به این معنا است که شما کارهای زیادی را انجام داده باشید و اهمیتی هم ندارد که این کارها دقیقا چه کارهایی هستند. با این حال، موثر بودن به این معنا است که شما کارهای درست را انجام دهید. اگر می خواهید کار خود را به خوبی انجام دهید، کسب درآمد کنید، یک زندگی معنادار داشته باشید یا مهارت های جدیدی را یاد بگیرید. باید همین موارد را اولیوت خود قرار دهید. در غیر این صورت شما تنها یک دور باطل را طی می کنید. به همین دلیل هم ممکن است به ظاهر سرتان شلوغ باشد، اما در واقع به هیچ معناداری دست پیدا نکرده باشید.
منبع: ezzatkhah.com