در ادامه مقاله قبلی قصد داریم دو تکنیک دیگری که باعث موفقیت آمازون در حوزه بازاریابی شده است را به شما معرفی کنیم.
تاکتیک 3: وفاداری مشتری
از نظر ارزش پیشنهادی خود ، بازاریابی آمازون از برنامه وفاداری مشتری Prime خود تغذیه میشود. با کمال تعجب ، موفقیت آمازون با Prime تقریباً افسانههایی است. پایه عضویت آن در سال گذشته بیش از 50 درصد رشد داشته است. Macquarie Capital تخمین می زند که حدود 25٪ از خانوارهای آمریکایی دارای حساب نخست هستند و 51٪ رشد تجارت الکترونیکی ایالات متحده در سال 2015 به دلیل آمازون بوده است.
در حالی که آمازون در رابطه با درآمدی که Prime ارائه نمیدهد ، در تجربه Cloud Cloud ، ما -که به طور محافظه کار صحبت میکنیم - شاهد افزایش 5 تا 10 درصدی درآمد حاصل از راهکارهای وفاداری مشتری هستیم. علاوه بر این ، اعضای برنامه وفاداری 5 تا 20 درصد بیشتر از افراد غیر عضو هزینه میکنند و تعداد دفعات خرید برای مشتریان وفاداری ما نیز 5 تا 20 درصد افزایش مییابد.
هنگامی که نرم افزار وفاداری مشتری توسط یک برنامه بازاریابی ارجاعی افزوده میشود - این چیزی است که آمازون به طور کامل آن را کشف نکرده است - رشد حتی بهتر است. یکی از مشتریان ما بعد از اینکه از یک سکوی سنتی وفاداری سنتی به یکی دیگر که با راه حلهای تبلیغاتی برند بهبود یافته است ، افزایش 300 درصدی درآمد داشت.
نخست در بعضی از موارد غیر معمولی است که خریداران باید برای عضویت هزینههای اضافی بپردازند. از نظر روانشناختی ، این امکان وجود دارد که این جنبه باعث ایجاد حس و اعتبار خاصی شود. صرفنظر از این ، بسیاری از مشتریان آمازون فکر میکنند که راحتی که میگیرند ارزش پول دارد. علاوه بر این ، آنها حمل و نقل رایگان و سریع را برای میلیونها محصول ، فضای ذخیره سازی ابری ، فیلمهای مختلف پخش رایگان و نمایشهای تلویزیونی ، پخش موسیقی و یک کتابخانه وام دارنده Kindle دریافت میکنند.
این ویژگیها ، به ویژه در ترکیب با آنچه که بعضی از آنها خدمات عالی مشتری میدانند ، وفاداری فراتر از برنامه Prime را تقویت میکنند. بسیاری از مشتریان ما نیز با برنامههای وفاداری به عضویت پرداخت شده مشابه برنامههای آمازون ، موفقیت بزرگی را تجربه کردهاند.
نکته اساسی در مورد همه این قدرتها این است که آنها مداوم هستند. یعنی ، به جای دادن خریداران یک بار برای خرید پاداش ، آمازون اعضای وفاداری خود را در کل اکوسیستم با مزایایی که یک سال دوام میآورد (و در صورت تمدید عضویت بسیار طولانیتر) حلقه میکند. مشوقهای خرید دوباره ملموس و فوری است و مشتریان میتوانند در هر زمان از کلیه ویژگیهای برنامه استفاده کنند. هیچ خبری از امتیازات خرید نیست. در اصل ، نخست بدون درز است.
برای پیچیدن چیزها ، باید این نکته را تأکید کنم که آمازون یک تجربه جامع برای مشتریان خود ایجاد میکند. همه خریداران میخواهند - حتی تحویل غذا - را نیز در وب سایت خود مشاهده کنید. در حالیکه بسیاری از خرده فروشان نمیتوانند همه چیز را در زیر نور خورشید تهیه کنند ، همه میتوانند در جهت ایجاد یک تجربه مشتری کاملتر تلاش کنند. بررسی ایمیلهای درخواست فقط منجر به UGC بیشتر نشود. آنها همچنین مشتریان را به سایت باز میگردانند.
چه چیزی قابل بهبود است
حتی فراتر از وفاداری ، آمازون یک تجربه جامع برای مشتریان خود ایجاد میکند. همه خریداران میخواهند - حتی تحویل غذا - را نیز در وب سایت خود مشاهده کنید. یکپارچه سازی آمازون با داشتن دستیار هوشمند Echo و دکمههای پر کردن داش ، به فضای زندگی ما نیز گسترش مییابد. اما همه برنامههای بازاریابی آمازون به طور یکپارچه در ارتباط نیستند. اگر آمازون میخواست نوعی سیستم پاداش درجه بندی شده را بر اساس تعامل ایجاد کند ، آنها میتوانند همه چیز را از نوشتن نظر فوق برای فعالیت اینستاگرام خریداران در یک مرکز اصلی در وب سایت خود حلقه کنند.
دارندگان حساب میتوانند به خاطر اقداماتی مانند اشتراک گذاری و هشتگ عکس گرفتن ، دنبال کردن آمازون در اجتماعی ، مراجعه به دوستان به عضویت نخست و غیره ، پاداش داده شوند. با تشویق این اقدامات و اتصال همه آنها به حسابهای اصلی مشتریان ، آمازون میتواند حتی بیشتر دادههای کاربر را جمع آوری کند ، شاهد افزایش چشمگیر مشارکت و دریافت پاداش از نظر نرخ خرید بیشتر تکرار و مقادیر متوسط سفارش باشد.
تاکتیک 4: فیلم
آمازون چندین سال است که فیلمها را پخش میکند و با برنامههای اصلی خود مانند Transparent ، موفقیتهای زیادی را تجربه کرده است. اما این هفته گذشته آنها برنامه جدیدی را راه انداختند که به نظر میرسد بیشتر از یک طرح بازاریابی مستقیم است. Style Code Live ، که در تاریخ 8 مارس آغاز به کار کرد ، در مورد همه چیز مد صحبت میکند. با این وجود ، موضوع جدید این است که هر بخش دارای لینک مستقیم در زیر صفحه نمایش است که به بینندگان این امکان را میدهد تا محصولات ارائه شده را خریداری کنند. درست است: این سرگرمی ، خرید و رضایت فوری را به صورت یکجا ترکیب میکند. اگر بینندگان Style Code Live را سرگرم کننده و به اندازه کافی جذاب بدانند ، میتواند دنیای کاملاً جدیدی را برای برنامههای بازاریابی آمازون باز کند.
چه چیزی قابل بهبود است
صادقانه بگویم ، این نمایش آنقدر جدید است که ما کاملاً مطمئن نیستیم که آنها باید چه چیزی را تغییر دهند! در حالی که همه خرده فروشان منابع لازم برای نمایش مانند این را ندارند ، میتوانند فیلمهایی از مشتریان خود را که با لینک مستقیم به صفحات محصول میپوشند و از محصولات خود استفاده میکنند ، نشان دهند. و شاید حتی آمازون هم باید این را امتحان کند. مشتریان واقعی و رضایت بخش ، اغلب اثبات بهتر محصول با کیفیت نسبت به افراد مشهور مشهور و تأثیرگذار است. اگر آمازون ترکیبی از مشتریان عادی را در کنار نامهای بزرگتر نشان میداد ، میتوانستند با یک سنگ به دو پرنده ضربه بزنند.
برنامه پرایم آمازون یکی دیگر از عوامل موفقیت بیزینس آمازون بوده است، به ویژه این که به افزایش وفاداری مشتریان کمک کرده است. اگرچه مشتریان باید هر سال مبلغی را به عنوان حق عضویت بپردازند، اما تخفیفهای خرید و سایر امتیازاتی که به واسطه این عضویت به دست میآورند، واقعاً ارزشمند است.
منبع : https://ezzatkhah.com/amazon