نشخوار فکری، تمایل به تجزیه و تحلیل مکرر و منفعلانه مشکلات، نگرانی ها یا احساس پریشانی شما بدون اقدام برای ایجاد تغییرات مثبت است. برای بهبود رفتار شناختی شما می توانید با چند مرحله بر این الگوی تفکر غلبه کنید. نشخوار فکری، افکار یا ایده هایی هستند که مرتباً در ذهن شما تکرار می شوند. عمل نشخوار فکری به عنوان تمایل به تجزیه و تحلیل مکرر و منفعلانه مشکلات، نگرانی ها یا احساس پریشانی بدون اقدام برای ایجاد تغییرات مثبت تعریف می شود. این اغلب شامل افکار منفی یا خاطرات بد است. اگر نتوانید مرتباً به فکر آنها بپردازید ، چنین افکاری می توانند در زندگی روزمره و بهزیستی ذهنی شما اختلال ایجاد کنند.
نشخوار فکری با برخی از اختلالات بهداشت روان مانند افسردگی، اضطراب و اختلال وسواس اجباری (OCD)  در ارتباط است. اینها به نوبه خود می تواند خطر ابتلا به اختلال مصرف مواد و سایر شرایط ناسالم را افزایش دهد. خوشبختانه تکنیک هایی وجود دارد که می توانید برای کنترل این نوع افکار یاد بگیرید. در اینجا 12 نکته مفید برای کمک به شما در یادگیری چگونگی جلوگیری از نشخوار فکری آورده شده است .

1.  یک محدودیت زمانی تعیین کنید
افرادی که نشخوار می کنند می توانند هر چند ساعت یک بار بیش از حد به تجزیه و تحلیل یک مسئله بپردازند، حتی پس از آنکه قبلاً به برنامه عملیاتی برای مقابله با آن پرداختند. تنظیم یک برنامه برای جلسات نشخوار فکری شما می تواند مغز شما را از نشخوار کردن باز دارد. وقتتان تمام شد، به خود بگویید "متوقف شوید!" و توجه خود را به جای دیگری معطوف کنید.

2.  افکار خود را بنویسید
نوشتن افکار خود می تواند به سازماندهی آنها کمک کند تا ذهنتان را به هم نریزد. این می تواند به شما کمک کند مراحل ساده ای را برای دستیابی به راه حلی پیدا کنید که بتوانید طبق آن عمل کنید. بعضی از افراد همچنین دریافتند که کنار گذاشتن چنین افکار و نگرانی هایی روی کاغذ راحت ترند.

 

مقاله پیشنهادی: تفاوت طرز فکر افراد موفق و افراد معمولی

نشخوار فکری

 

3.  با یک دوست تماس بگیرید
یک شبکه پشتیبانی اجتماعی مستحکم، ابزاری اساسی برای غلبه بر مشکلات روحی و روانی است. احساس انزوا می تواند باعث شود افکار منفی مکرر روی سطح ظاهر شوند. به علاوه، صحبت با یک دوست به سادگی یک روش عالی برای منحرف کردن ذهن شما از افکار تکراری است.

4.  حواس خود را پرت کنید
فکر نکردن در مورد چیزی آسانتر از انجام کار است. کلید آنها یافتن موضوعی متفاوت است تا ذهن شما را به جای موضوعات تکراری و منفی شما مشغول کند. فعالیت های خاصی که مغز شما را درگیر می کند نیاز به تمرکز دارد و مانع از صرف انرژی در فکر کردن به مشکل یا نگرانی می شود.
فعالیت های سرگرم کننده ای که در حواس پرتی مغز شما خوب هستند ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کتاب خواندن
  • تماشای یک فیلم
  • حل جدول کلمات متقاطع یا منطق
  • بازی کردن
  • نواختن یک ساز موسیقی

بسیاری از ایده های خلاقانه دیگر وجود دارد که می تواند برای شما مفید باشد. فعالیتی را انتخاب کنید که از آن لذت ببرید تا خسته نشوید و دوباره شروع به فکر کردن در مورد افکار نشخوارکننده خود کنید.

5.  راه حلهای عملی را شناسایی کنید
مشکل در افکار وسواسی این است که آنها احساس طاقت فرسایی می کنند. شما تمایل دارید بدون اینکه کار مثبتی درمورد راه حل انجام دهید، به مسئله فکر کنید. شروع به فکر کردن در مورد مراحل ساده و کوچکی کنید که به راحتی می توانید برای رفع مشکل یا نگرانی خود بردارید. حتی بدون رفع کامل مشکل، داشتن یک نقطه شروع که می دانید می توانید به پایان برسانید می تواند به تسکین افکار اضطراب آور شما کمک کند.

6.  راه اندازهای خود را بفهمید
موقعیت های خاص می توانند افکار نشخوارکننده را دوباره به وجود آورند. این موارد ممکن است موارد خاص اجتماعی، موضوعاتی در تلویزیون یا صفحات وب باشد. حتی ممکن است یک زمان از روز باشد. سعی کنید بفهمید چه عواملی باعث نشخوار شما می شود. این می تواند به شما کمک کند تا از عوامل محرک جلوگیری کرده و خود را با مکانیزم های مقابله آماده کنید.

زمانی را که در حال نشخوار کردن هستید، تشخیص دهید
ثابت شده است که تکنیک های ذهن آگاهی برای مدیریت انواع مسائل بهداشت روان بسیار مفید هستند. وقتی شما با روشی آگاهانه رفتار می کنید، بر زمان حال تمرکز می کنید و از افکار و احساسات خود آگاه هستید. اگر به هرگونه فکر تکرار شونده یا وسواس بیش از یک مسئله فکر می کنید، تصدیق کنید که چنین می کنید. به سادگی تشخیص اینکه شما در حال نشخوار کردن هستید و مشاهده احساس آن به شما کمک می کند تا از این افکار فاصله بگیرید. هنگام انجام این کار ممکن است به نظر طاقت فرسا و ترسناک نباشند. تشخیص اینکه در یک چرخه فکر منفی قرار دارید نیز می تواند به شما کمک کند تا از آن دور شوید.

8.  بیاموزید
رها کردن بسیار راحت تر از انجام است. گاهی اوقات، تفکر نشخوارکننده می تواند از اهداف یا انتظارات غیرواقعی ناشی شود. وقتی نگران یک مسئله هستید، به این فکر کنید که چرا این مسئله شما را ناراحت کرده است. افکار و احساسات منفی ناشی از فشارهای اجتماعی یا انتظاراتی که از خود دارید را شناسایی کنید. وقتی به آنها فکر می کنید، آنها را صدا کنید. وقتی یاد بگیرید بپذیرید برخی انتظارات منطقی نیستند، می توانید اهداف سالم تری را برای خود رقم بزنید.

9.  مدیتیشن را امتحان کنید
مدیتیشن یک تکنیک خاص ذهن آگاهی است که می تواند بسیار آرامبخش و روان آور باشد. چندین روش مختلف مدیتیشن وجود دارد که می توانید آنها را امتحان کنید. در هر یک، شما به طور معمول بر روی یک احساس خاص مانند نفس خود تمرکز می کنید. همچنین می توانید تمام توجه خود را معطوف به صداهای اطراف خود یا احساسات جسمی در بدن خود کنید. برخی از وب سایت ها فیلم ها یا ضبط های رایگان دارند تا شما را در یک مراقبه هدایت شده راهنمایی کنند. چند نوع را امتحان کنید و ببینید کدام یک برای شما بهتر است.

10.  ورزش کنید
ورزش یک روش عالی برای منحرف کردن ذهن شما از افکار نشخوارکننده است. عمل جسمی ورزش نیز تأثیر مستقیمی بر سلامت روان شما دارد. هنگام انجام ایروبیک، مغز شما آندورفین تولید می کند، مواد شیمیایی در مغز شما ایجاد احساس خوشبختی می کند و عملکرد شناختی شما را بهبود می بخشد. همچنین می تواند هورمون های استرس را که باعث بدتر شدن افکار نشخوارکننده می شوند، کاهش دهد.

11. پذیرش تمرین
بسیاری از مشکلاتی که ذهن شما را مشغول می کنند، قابل حل نیستند. به خود بگویید که آنها نگرانی شما نیستند. وقتی دیدید که به آنها فکر می کنید، نگرانی خود را تأیید کنید، سپس به خود بگویید که اجازه دادن به آن اشکالی ندارد. اگر فکر دوباره ظاهر شد، دوباره آن را تصدیق کنید و آن را به خاطر آنچه هست بپذیرید. پس از تمرین کافی، ذهن شما در دور شدن سریع از افکار آزار دهنده بهتر خواهد بود.

 

مقابله با نشخوار فکری

 

12.  درمان را در نظر بگیرید
بهترین راه برای غلبه بر الگوهای تفکر منفی، تحت هدایت یک متخصص آموزش دیده است. گاهی اوقات، میزان چالش شما فراتر از توانایی مدیریت تنها است. یک روان درمانگر یا مشاور که با اضطراب و اختلالات مشابه کار می کند می تواند به شما در یادگیری تکنیک های موثر ذهن آگاهی، استراتژی های مقابله و سایر رفتارهای سالم کمک کند. آنها همچنین می توانند برنامه درمان نشخوار فکری را با توجه به نیازهای فردی شما تنظیم کنند.
رفتار درمانی شناختی که به آن CBT نیز گفته می شود، اغلب برای مدیریت تفکر نشخوار فکری استفاده می شود. این روش درمانی از تمرینات ذهنی و تکنیک های تفکر برای کمک به شما در تغییر الگوهای فکری استفاده می کند. این یک ابزار درمانی محبوب است زیرا می تواند به افراد کمک کند تا با موفقیت بر روندهای فکری مخل یا مضر غلبه کنند.
درمان نشخوار فکری همچنین می تواند به شما کمک کند سایر شرایط زمینه ای را که ممکن است افکار نشخوارکننده شما را دشوارتر کند، برطرف نماید.
با گذشت زمان، می توانید یاد بگیرید که با استفاده از استراتژی های مقابله سالم افکار نشخوارکننده را مدیریت کنید. گاهی اوقات، نشخوار فکری و سایر شرایط بهداشت روانی می تواند منجر به الگوهای ناسالم یا سازوکار مقابله ای مانند مصرف مواد مخدر یا الکل شود. اگر شما یا کسی که می دانید به دلیل بیماری روانی مانند نشخوار فکری با سومصرف مواد دست و پنجه نرم می کنید، می تواند به شما کمک کند.
 

با ما در سایت عزت خواه دات کام همراه باشید


فعالیت در آمازون و کسب درآمد دلاری، جز اهداف افراد بسیاری می باشد که تمایل دارند با آزادی از المان زمان و مکان کسب درآمد کنند. با دوره آربی، آموزش گام به گام فروش در آمازون می توانید این هدف را محقق سازید. همچنین از داخل ایران طبق روشهایی می توانید در آمازون فروشنده شوید. ( لیست کشورهای مورد تایید وبسایت آمازون).جهت مشاوره رایگان با تیم پشتیبانی مجرب و متخصص سایت عزت خواه دات کام (آموزش رایگان فروش در وبسایت آمازون) در ارتباط باشید .