خودآگاهی و راه های شناخت خود
اگرچه همه تصور اساسی از خودآگاهی دارند اما ما دقیقاً نمی دانیم از کجا ناشی می شود، پیش سازهای آن چیست یا چرا به نظر می رسد برخی از ما بیشتر یا کمتر از دیگران داریم.
اینجاست که نظریه خودآگاهی ارائه می شود و برخی از پاسخ های بالقوه را برای سوال هایی از این قبیل ارائه می دهد.
نظریه خودآگاهی چیست؟
نظریه خودآگاهی مبتنی بر این ایده است که شما افکار خود نیستید، بلکه موجودی است که افکار شما را مشاهده می کند. شما جدا از افکار خود هستید.
ما می توانیم بدون اینکه هیچ فکر اضافی به خود درونی خود بدهیم، صرفاً فکر کردن و احساس کردن و عمل کردن به دلخواه خود، روز خود را طی کنیم.
وقتی ما خود را ارزیابی می کنیم ، می توانیم کمی فکر کنیم که آیا فکر می کنیم و احساس می کنیم و آنطور که باید "عمل می کنیم" یا از معیارها و ارزش های خود پیروی می کنیم. از این به عنوان مقایسه با استانداردهای صحت ما یاد می شود. ما این کار را روزانه و با استفاده از این استانداردها به عنوان راهی برای قضاوت در مورد درست بودن افکار و رفتارهای خود انجام می دهیم.
استفاده از این استانداردها یکی از مولفه های اصلی تمرین خودکنترلی است ، زیرا ما ارزیابی و تعیین می کنیم که آیا برای رسیدن به اهداف خود انتخاب های درستی انجام می دهیم.
طبق این تئوری ، دو نتیجه اصلی در مقایسه خود با استانداردهای صحت وجود دارد:
•    یا همسویی بین خود و استانداردهایمان پیدا می کنیم.
•    یا با یکدیگر بین استانداردهای خود ناسازگاری می یابیم. 
وقتی اختلاف بین این دو را یافتیم ، خود را با دو گزینه مواجه می کنیم: کار در جهت کاهش اختلاف یا اجتناب کامل از آن.
نظریه خودآگاهی (و تحقیقات بعدی در مورد آن) نشان می دهد که عوامل مختلفی وجود دارد که بر نحوه انتخاب ما تأثیر می گذارد. اساساً ، این به چگونگی تغییر وضعیت ما برمی گردد. اگر اعتقاد داریم که شانس کمی برای تغییر واقعی این اختلاف وجود دارد ، تمایل داریم از آن اجتناب کنیم. اگر اعتقاد داریم که احتمال دارد بتوانیم همسویی خود را با استانداردهای درستی خود بهبود بخشیم ، اقدام می کنیم.
اساساً ، این بدان معنی است که وقتی با یک اختلاف قابل توجه روبرو می شویم که کار مداوم و متمرکز زیادی را می طلبد ، ما معمولاً خود را خسته نمی کنیم و از جلوگیری از ارزیابی خود در مورد این اختلاف خاص اجتناب می کنیم.
بعلاوه ، سطح خودآگاهی ما با احتمال موفقیت در تنظیم مجدد خود و استانداردهایمان برای تعیین چگونگی تفکر ما در مورد نتیجه ارتباط دارد. وقتی از خود آگاهی داشته باشیم و باور کنیم که احتمال موفقیت بالایی وجود دارد ، به طور کلی سریع می توانیم این موفقیت یا شکست را به تلاش خود نسبت دهیم.
برعکس ، وقتی خودآگاه هستیم اما معتقدیم احتمال موفقیت کمی وجود دارد ، تمایل داریم فکر کنیم که نتیجه بیش از تلاش ما تحت تأثیر عوامل خارجی است.
از تحقیقات مربوط به خودآگاهی کاملاً واضح است که این عامل مهمی در نحوه تفکر ، احساس و چگونگی عملکرد ما است و همچنین چگونه در برابر افکار ، احساسات و اعمال خود واکنش نشان می دهیم.

 

خودشناسی


فواید اثبات شده از خودآگاهی
حال ، بیایید توجه خود را به تحقیق در مورد نتایج آگاهی از خود معطوف کنیم.
تمرین خودآگاهی فواید زیادی دارد :
خودآگاهی به ما این امکان را می دهد تا از دید دیگران چیزها را ببینیم ، کنترل خود را تمرین کنیم ، خلاقانه و مولد کار کنیم و در خود و کار خود و همچنین عزت نفس عمومی احساس غرور کنیم. این امر منجر به تصمیم گیری بهتر می شود.
این امر می تواند ما را در مشاغل بهتر ، برقراری ارتباط بهتر در محل کار و اعتماد به نفس و رفاه شغلی کمک نماید.
مزایای ذکر شده دلیل کافی برای کار در بهبود خودآگاهی است ، اما این لیست به هیچ وجه جامع نیست. خودآگاهی این توانایی را دارد که تقریباً هر تجربه ای را تقویت کنید ، زیرا این یک ابزار و عملی است که می تواند در هر مکان و هر زمان مورد استفاده قرار گیرد ، تا در لحظه خود را زمین گیر کنید ، واقع بینانه خود و وضعیت را ارزیابی کنید و به شما در انتخاب های مناسب کمک کند.
نمونه مهارت های خودآگاهی
بنابراین می دانیم که خودآگاهی خوب است ، اما چه شکلی است؟ چگونه شخص خودآگاهی را تمرین می کند؟

در زیر دو نمونه از تمرین مهارت های خودآگاهی توسط شخصی آورده شده است:
باب و گزارش کار
باب با تهیه گزارش سه ماهه در محل کار خود دست و پنجه نرم می کند و او اغلب نتایج زیرمجموعه ای تولید می کند. او متوجه اختلاف بین استانداردها و عملکرد خود می شود و برای تعیین اینکه از کجا ناشی می شود و چگونه پیشرفت می کند ، خودارزیابی می کند.
او از خود می پرسد که چه کاری این کار را برای او سخت می کند و متوجه می شود که به نظر می رسد هرگز در انجام کارهایی که در این گزارش انجام می شود مشکلی ندارد اما با نوشتن منسجم و واضح آن دست و پنجه نرم می کند.
باب تصمیم می گیرد تا با گذراندن دوره ای برای بهبود توانایی نوشتن ، با همکاری گزارش خود قبل از ارسال گزارش و ایجاد الگویی قابل استفاده مجدد برای گزارش های آینده ، اختلاف را برطرف کند.
بریجیت و درمانگر
بریجت با عزت نفس پایین که باعث ایجاد علائم افسردگی می شود دست و پنجه نرم می کند. او به اندازه کافی احساس خوبی ندارد و فرصتهایی را که بخاطر آن پیش می آیند قبول نمی کند. او با یک درمانگر شروع به کار می کند تا به او کمک کند تا خودآگاهی ایجاد کند.
دفعه بعدی که فرصتی پیش می آید ، او فکر می کند که نمی خواهد این کار را انجام دهد و در ابتدا تصمیم می گیرد که آن را رد کند. اما ، با کمک برخی از تکنیک های خودآگاهی ، بریجیت متوجه می شود که او فقط به خودش می گوید که نمی خواهد این کار را انجام دهد زیرا ترسش این است که به اندازه کافی خوب نخواهد شد.
بریجت به خود یادآوری می کند که او به اندازه کافی خوب است و افکار خود را به سمت "اگر موفق می شوم چه می شود؟" به جای "اگر شکست بخورم چی؟" او این فرصت را می پذیرد و همچنان از خودآگاهی و عشق به خود برای بهبود شانس موفقیت خود استفاده می کند.
این دو داستان نشان می دهد که خودآگاهی می تواند چگونه به نظر برسد و اینکه وقتی به آن ضربه می زنید چه کاری می تواند برای شما انجام دهد. بدون خودآگاهی ، باب مرتباً گزارش های بد را ارائه می داد و بریجت هرگز از فرصتی که به رشد او کمک می کرد استفاده نمی کرد.
5  راه برای افزایش آگاهی از خود
روش های زیادی برای ایجاد و تمرین خودآگاهی وجود دارد ، اما در اینجا برخی از موثرترین موارد ذکر شده است:
1. ذهن آگاهی و مراقبه را تمرین کنید
ذهن آگاهی به حضور در لحظه و توجه به خود و پیرامون شما بستگی دارد تا اینکه در فکر فرو بروید یا نشخوار کنید یا رویاپردازی کنید.
مدیتیشن عملی است که توجه شما را به یک چیز متمرکز می کند.
2. یوگا تمرین کنید
یوگا یک تمرین بدنی است ، اما به همان اندازه یک تمرین ذهنی است. در حالی که بدن شما در حال کشش و خم شدن و انعطاف پذیری است ، ذهن شما در حال یادگیری نظم ، پذیرش از خود و آگاهی است. شما نسبت به بدن و تمام احساساتی که آشکار می شود آگاهی بیشتری پیدا می کنید و از ذهن و افکار حاصل از آن آگاه می شوید.
3.برای تأمل وقت بگذارید
افکار ، احساسات و رفتارهای خود را مرور کنید تا ببینید کجا استانداردهای خود را رعایت کرده اید ، در کجا شکست خورده اید وجاهای که در آنها می توانید پیشرفت کنید را کشف کنید.
شما همچنین می توانید در مورد استانداردهای خود تأمل کنید تا ببینید آیا آنها استانداردهای خوبی هستند که را رعایت کنید.
4.روزنامه نگاری
مزیت روزنامه نگاری این است که به شما امکان می دهد افکار و احساسات خود را شناسایی ، شفاف سازی و قبول کنید. این به شما کمک می کند آنچه می خواهید ، آنچه برای شما ارزش دارد و آنچه برای شما مفید است را کشف کنید.
5. از افرادی که دوستشان دارید سوال کنید
بسیار مهم است که احساس کنیم خود را از درون می شناسیم ، اما بازخورد خارجی نیز به ما کمک می کند. از خانواده و دوستان نزدیک خود در مورد نظرات آنها در مورد خود بپرسید. از آنها بخواهید که شما را توصیف کنند و ببینند چه چیزی در مورد شما درست است و چه چیزی شما را شگفت زده می کند.
به طور خلاصه ، کمی خودآگاهی اضافی می تواند به نفع کسی باشد که اراده پیشرفت داشته باشد. این قطعه شامل شرح خودآگاهی ، کاوش در نظریه خودآگاهی ، مثالها و نکات و ابزارهایی است که می توانید برای تقویت خودآگاهی خود استفاده کنید.
 

 

برای مطالعه مقالات بیشتر با ما در سایت عزت خواه دات کام همراه باشید

 

ما انسان ها همواره در ذهن خود به آینده روشن و البته غیر قابل پیش بینی فکر می کنیم. چه اقدامی را باید انجام دهیم که در آینده نزدیک موفق شویم؟ چطور می توان پیش بینی کرد ؟
هنگامی که حسین عزت خواه مدرس موفقیت و کارآفرین در سال 2015 به عنوان بهترین فروشنده محصولات خود در وبسایت آمازون تبدیل شد، هیچ گاه نمی توانست وضعیت فعلی خود را پیش بینی کند. اما با تلاش های شبانه روزی و آزمون و خطاهای بسیار زیاد توانست به کسب درآمد فوق العاده در وبسایت آمازون بپردازد. اما او همزمان برای فارسی زبانان برای اولین بار نحوه کسب درآمد دلاری از آمازون را آموزش می دهد. این آموزش در دوره آربی گردآوری شده که البته همواره آپدیت می شود. ما فارسی زبانان نیز می توانیم هم اکنون آینده روشن و البته نزدیک خود را با بیزنس آمازون بسازیم. جهت مشاوره رایگان با تیم پشتیبانی مجرب و متخصص سایت عزت خواه دات کام (www.Ezzatkhah.com/amazon) می توانید از شنبه تا چهارشنبه از ساعت 9  الی 17 با دفتر پشتیبانی تماس حاصل فرمایید.